Even Tiny Rewards Can Motivate People to Go the Extra Mile
11:04 PMKadang2 kita xperasan, kebaikan @ ihsan yg sekecil zarah kita buat, meninggalkan impak yg amat besar pd seseorng...KAN?
Contohnya, kita 'bersabar' dgn kerenah org yang sedang kita berurusan. Kemungkinan akibat sesuatu masalah yg tak dpt dielak kan, urusan kita tergendala akibat org yg kita berurusan itu mempunyai masalah yg tidak dpt dijangka. Kita letakkan diri kita pada tempat org berkenaan, sehinggalah urusan kita dgn org berkenaan selesai dgn jayanya. Tentu org berkenaan rsa bersyukur kerana kita bersabar dgn kerenahnya bukan?
Atau kita mempercepatkan urusan kita dengan seseorang (mgkin dlm urusan jual beli), pembayaran kita percepatkan tanpa penjual perlu bertanya berkali2 pd kita utk kemaskini.
Tpi ada jgk yg kita 'bersabar' dgn kerenah peniaga yg menangguhkan barang yg sudah kita byr selama berbulan2, atau mgkin setengah tahun. Setiap kali minta kemaskini, ada sahaja alasan yg diberi. Ya Allah... bila diminta utk kembalikan duit pembayaran, sipenjual kerap memberikan alasan sudah dibayar kepda pihak kedua. Salahkah utk bercakap benar? Salahkah kita sebagai pelanggan @ pembeli membuat keputusan kita sendiri?
Susah jgk sebenarnya nak berurus niaga dlm talian ni. Kene letak KESABARAN tinggggiiiiiiiiii
Bila kita sebagai pelanggan berkata benar @ meminta semula byaran, mulalah dihebahkan dalam FB @ Whatsapp group mengatakan kita ni tidak sabar la, tak paham bahasa la, xphm keadaan dia la; hmmmm... setengah tahun tggu xphm lagi ke kita ni
0 cutie berceloteh