Saturday, March 07, 2009

ceritanya

pagi2 lagi, ujan turun punyala lebat pegh! bez layan tdo hehe... pkl 8.30 baru ujan reda. Tekak rasa perit gile! Badan dah mula berbahang {alamak, tyme cuti2 ni la nak demam pong!} adesh! budak2 tue dh bgn, masing2 dok berpelukan kiri & kanan. Cepat2 ngelak takut berjangkit pulak pd durang huhu.. ingt ati nak g pasar pagi kat saujana ni... pas cfm dgn nora, umie pon ngajak batrisyia g sementara balqis dok rumah dgn makngahnya..

tade beli apa2 pon, beli nasi lemak tuk budak2 ni & batrisyia siap tarik baju mnx belikan keropok lekor. sambil menunggu, umie perhatikan seorang makcik bersama anaknya yg sedikit tua dri balqis dok sebelah kiri umie. sambil tak menyempat2, makcik ni tadi terus terusan mengorder keropok lekor. hati mula meluat dgn perangai org tua ni... si pembungkus kopok lekor sambil memegang plastik bertanya kearah umie..

'brapa cik?' dgn santun budak muda tu dok bertanya
'eh! ni, dia ni dulu. dah lama dia tunggu ni, kesian kat dia' umie tunjukkan pd makcik yg dok sebelah kiri umie x menyempat2 mcm dh nak terberanak sesgt. Tunggu jugak, kot2 dia nak bersuara. Sib baek dia xckp pape. Budak muda yg dok bungkus kopok lekor hanya tersenyum lebar {wah! ayat umie sememang cili api kg wor!! kalo xphm gak tataw lah kan}


terpkir umie... mcm ni ke cara org2 kita zaman sekarang? pentingkan diri sendiri & tidak memikirkan org laen. dia pk dia je nak cepat? ataw sengaja buat2 buta hati. Walaupn dia org tua, budi bahasa perlu dijga. jgn sampai org laen ilang hormat.

Termasuk jugak lah ceritanya dgn KAFA tmpt dimana balqis transit & belajar. Rumah tak perlu la umie terangkan. Tpi, cara dia menerima org yg bukan sengaja nak parking kt depan rumah dia tu, mmg tak masuk akal. Jgn la buat cm tu... Bersembang jgkla dgn kak salma semalam. Kata kak salma, dia siap letak papan tanda supaya jgn park depan pagar ataw dikawasan rumahnya. Umie perhatikan, bila tyme budak2 sekolah balek petang hari, tiba2 entah cmner pintu pagar dia akan terbukak & sebuah kereta akan datang park secara kurang ajar depan rumah tu. memang la tu kawasan rumah dia. Tapi, kalo dah dok rumah teres tu, kenalah faham yg rumah sebelah tu kan nursery, tadika, kafa & taska. Sekolah kebangsaan pulak depan rumah, tentulah ada kereta yg akan tumpang didepan rumah, betul x? ini tidak, dah la jalan sempit, bila parking secara kurang ajar hanya sebijik kereta yg boleh lalu lalang kat kawasan tu. bayangkan, berhati perut ataw tidak org tadi?? umie terkezut beruk jugak la bila yg dok bukak bonet kereta yg parking tadi tu, ialah wanita yg sebaya usianya dgn mak umie. Ya Rabbi.... kan bertudung tu. Kalo buat amal bgi org parking dpn rumah tu, kan dpt gak pahala. Pdhal rumah2 laen takde pun cm dia. kalo nak sangat privacy, belikan sebijik banglo yg jauh dri rumah org laen ataw apa2 kemudahan supaya tadek org yg akan menempek kat harta benda awak tu.

Tujuan umie melepaskan perasaan ni bukan apa.... kadang2 manusia ni lupa diri. Lupa pd budi bahasa. bukankah org melayu kita ni tinggi dgn nilai budi bahasa. seandainya tiada lagi, apa lagi yg tinggal pd org melayu kita ni??? bak kata nabil lu pk la sendiri

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...