Monday, February 23, 2009

paranoid

abie msg suruh kol jap tdi. bila kol, dia bgtaw yg balqis & sarah masing2 bergilir2 telefon. Sarah dh mula menangis mengatakan sakit perut. Terkezut jugak, npe dia kol abie? mgkin datin mrah kot... tub2 tgh ontheline ngn abie, budak2 tu kol lagi. kali ni, sarah dah mula menangis. cepat2 umie kol datin menceritakan hal ni pd dia. kata datin, 'durang buat gimik tueh'. aty umie tetap xsedap. kol transit, mnx durang tgk2kn. Dpt tahu yg kedua2nya xde dlm klass & takde waktu berhimpun didewan bistari. hadoih!!!

stress tiba2. kepala dh start sakit. mata kiri dh berdenyut2 sama. rupa2nya, budak2 tu dibawa oleh guru lain ke 'bilik guru'. Abie menyusul utk melihat keadaan durang. Alhamdulillah, keadaan terkawal selepas puas dipujuk. sempat jugak la berckp dgn balqis kejap tadi.

"Cikgu baru tu garang, dia marah"
"Siapa nama cikgu tu?"
"Shereen" masih trdgr esak tangis balqis
"Nnti umie tny knp cikgu marah ye? balqis pegi sekolah ok?"
"hmm..."


"umie, cikgu ckp budak2 ni xbwk buku agama"
"hah??!!! buku apa? kan umie yg susun????" hati umie tiba2 je dh naek 'panas'
"ntah la, kata cikgu, dua2 budak ni sama. x bwk buku"
"ermh! xpelah, nnti umie tgk2kn" hati umie dh mula menggelegak.


Panas xtentu pasal. Kok ye pun budak2 tu xbwk buku, knp xdicatat pd buku message yg durang sediakan? Kenapa perlu dimarah budak2 tu? Bukan durang yg arrangekan buku ikut timetable, tapi umie durang nie! masuk akal ke? bukan la nak menyalahkan cikgu & nak menangkan anak sendiri, tpi, kalau anak xbwk buku, xkan nak marahkan budak tu sedgkan buku2 diarrangekan oleh parents. time umie sekolah dlu, kalo xbwk buku, akan share dgn budk yg ade buku. knp skrg ni seseolah menggalakkn 'kepentingn diri sndri' ek?? salah parents jugak ke? ataw salah siapa


mlm tdi, kebetuln hujan. jdi umie bwk budk2 tu masuk tido awal. Sblm tu, mmg dh siap 'brainwash' dh. ntah kenpa, pkl 11:30mlm balqis mengigau sehingga menangis teresak2. puas dipujuk2, barulah dia bersuara.

"kakak tak tahu nak buat matematik. nnti cikgu marah"

"kenpa kakak xtnya cikgu? jgn menangis, kalau xtahu,
tanya dgn cikgu ye?"
"kalau tnya nnti cikgu marah..."
"xpe2... kakak
tanya kat cikgu apa yg kakak xphm, kalau cikgu taknak bgtahu, balik nnti
bagitahu dgn umie, nnti umie tolong kakak buat homework ye?"

umie dakap balqis dgn erat. esak tangis dia mendayu & sayu. hadoih!!! terus terang umie katakn, dpt umie rsakan balqis seseolah paranoid dgn sekolah & cikgu. balqis xbegini dulu. waktu taska dulupn, dia yg beriya2 nak sgt sekolah. umie msukkan dia ke taska waktu dia berumur 5 thn. bukan baru setahn dia dh start sekolah, dh dikira masuk 3 thn dh kan? tpi kenapa jdi mcm ni?


yg pasti, balik ptg nnti ada bnyk hal yg perlu dirujuk kembali dgn balqis.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...