N3 ini sepatutnya umie wat KHAS buat kedua2 makhluk ini. tpi, ntah cmner ati umie mengimbangi pe jugak yg kamu berdua dh buat pd umie dgn ...

AIN_MAEL

3 Comments
N3 ini sepatutnya umie wat KHAS buat kedua2 makhluk ini. tpi, ntah cmner ati umie mengimbangi pe jugak yg kamu berdua dh buat pd umie dgn tazkirah yg umie baca dari satu webpage..

DOSA memburuk-burukkan orang lain di khalayak ramai adalah dosa yang tidak terhapus..sama jugak seperti dosa mengumpat kecuali pembuat dosa meminta maaf
dari orang yang dicela...

Seburuk2 manusia sekalipun adalah tidak layak utk di cela oleh orang lain..

Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berdudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat - Khalifah Abdul Malik Marwan

Tidak halal bagi seseorang muslim memutuskan saudaranya (tidak menegur sapa) lebih tiga hari; bila keduanya bertemu maka yang seorang ini berpaling dan seorang lagi membelakanginya. Dan orang yang lebih baik dari keduanya ialah orang yang memulakan dengan ucapan salam. - Hadith Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Jika kamu berbuat kebaikan, maka baiklah balasanmu. Jika kejahatan yg kamu lakukan, walaupun sebesar zarah pasti akan di balas.

Kekadang kita tak sabar menunggu balasan atas kebaikan yang kita buat/beri (takde org tunggu balasan kejahatan/keburukan yg dibuat).

Di sini timbulnya soal keikhlasan. Adakah kebaikan yang diberikan itu memang mengharap balasan? atau sekadar menunaikan tanggungjawab sebagai saudara seagama yang sentiasa tak mahu melihat saudaranya dalam kesusahan/gundah gulana.

Keikhlasan itu, seumpama seekor semut itam di atas batu hitam, di malam yang gelap pekat.

Betapa susahnya nak cari semut itam tu ekk..

Ikhlas atau ada udang di sebalik mee, kita yang usahakan utk wujudkan dalam dada kita dan Allah yang menilainya.


So both of u, sudah2 lh burukkn nama umie. Jgn ingt umie tataw per yg trjdi & jgn uji kesabaran umie. I stand up for the truth even if i'm alone!



Pd ain, jgn lh nak biarkan diri sndiri dtipu senang lenang & jgn lah nak buruk kn @ jatuhkn martabat kaum hawa.



Pd mael, sudah!! Sudah!! Sudah!! Pe yg terjdi sekarng ni pn dh mmg mnyatakn betapa alam sendiri sedang menghakimi dirimu. Ingt... budi xdpt dibyar biarpun dgn segunung intan.

dan kalo kamu berdua 'bijak', JGN CARI umie lagi. Jgn sampai ayat malu2 geli @ sumpah seranah tersembur dari mulut umie yg laser ini. Korang g lah 'main' jauh2..


You may also like

3 comments:

♥Azie♥ said...

haiyo...akak..ini dah cakap siang2 bukan cakap malam lagi dah...huhuhu

NuR Pu3 said...

haiyak! serupa je pun uhuuu

Anonymous said...

biasalah ye kak?? bila dh susah akn carilh kita.bila senang akn cari org lain.xpe! 1 ari nti dia akn sedr jg.cma msa tu dh trlmbt lh ye.biar dia melutut pn msa tu biarkn je!! jgn dibntu!!ptt jgn dibntu dari mula!dia dh biasa dpt apa yg dia nak tu yg dia lupa diri.bila dh ssah nnti dia tahulah apa dia dh buat tu ye kak??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...