Mo cite ckit pasal pkok roselle ... mak mmg sangat soka tanam menanam nieh! Bukan yg mcm hok dlm 'muka buku' tu eayh???? haa... jgn ...

Rosella

2 Comments
Mo cite ckit pasal pkok roselle... mak mmg sangat soka tanam menanam nieh! Bukan yg mcm hok dlm 'muka buku' tu eayh???? haa... jgn salah anggpn!! ni mmg soheh2 pokok wokey??! gaban2 umie, nampak je pkok ni; mmg da sebatu lari!! wawawa.... ane x nye... da mcm spider lo.... uhuu... & mmg ada spider kechik2 pon kat celah2 bunga ni... meh cite ckit bab pkok ni..

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar Roselle ataupun juga dipanggil asam paya, asam kumbang dan asam susur merupakan tumbuhan daripada spesies Hibiscus sabdariffa L. Roselle mempunyai keluarga yang sama dengan bunga raya (Hibiscus rosasinensis). Tumbuhan roselle dikatakan berasal dari India tetapi ada juga pendapat yang mengatakan Roselle berasal dari Afrika Barat. Tumbuhan Roselle ini mula diperkenalkan di Malaysia sejak lebih tiga kurun yang lampau. Di Indies Barat ia dipanggil Jamaican Sorrel.

Pokok roselle boleh tumbuh daripada biji benih atau keratan dengan ketinggian yang boleh mencapai sehingga 3–5 meter serta mengeluarkan bunga hampir sepanjang tahun. Bunga roselle berwarna cerah, salut bunga atau kaliksnya berwarna merah gelap dan lebih tebal jika dibandingkan dengan bunga raya biasa. Bahagian bunga roselle yang boleh diproses menjadi makanan ialah salut bunganya (kaliks) yang mempunyai rasa yang amat masam. Salut bunga ini boleh diproses menjadi pelbagai jenis hasilan makanan seperti minuman, halwa, jeli, sos, jeruk dan serbuk atau helaian minuman roselle.

Daun dan batang muda roselle boleh juga dimakan sebagai ulam atau salad dan juga sebagai perisa di dalam kuah kari? Sementara itu di Afrika, biji roselle dimakan kerana dikatakan mengandungi minyak tertentu. Di Sudan, roselle diproses menjadi minuman tradisional yang dinamakan Karkadeh dan merupakan minuman kebangsaan orang Sudan.

Pokok roselle adalah sejenis pokok yang mudah ditaman.Cara penanamanya dengan menggunakan biji yang kering kemudian disemai.Satu pokok boleh mengeluarkan buah yang banyak. Pokok ini jenis bercabang-cabang serta tahan lama.Cara penjagaanya pula amatlah mudah jika cuaca panas ia memerlukan banyak air,dan pembajaanya adalah setengah bulan sekali.


Kebaikan & Faedah
Stamina tubuh akan meningkat jika minum rosella, masuk akal karena di rosella mengandung vitamin C dan mineral esensial yang cukup tinggi. Vitamin C rosella juga dipercaya mampu menangkal radikal bebas penyebab kanker. Kalsium yang tinggi dapat mencegah keropos tulang. Sedangkan zat-zat tertentu di dalam rosella mampu meremajakan sel tubuh serta melindungi tubuh dari inveksi kuman dan virus.

Rosella merah mengandung berbagai senyawa berkhasiat, seperti antioksidan, asam esensial, beta karoten, potasium, zat besi, dan berbagai jenis vitamin. mendapatkan secangkir teh rosela merah hangat dengan warna yang cantik. Rosella banyak mengandung Kalsium, Vitamin C, D, B-1, B-2, Magnesium, omega-3, beta- carotene dan 18 asam amino essensial untuk tubuh diantaranya lysine dan agrinine. Tiap 100 gram kelopak rosella segar mengandung 260-280 miligram vitamin C, vitamin B1 dan B2. Kandungan vitamin C yang ada, 3 kali lipat anggur hitam, 9 kali lipat dari jeruk sitrus, 10 kali lipat lebih besar dari buah belimbing
Dulu mmg umie payah ckit r nak minum air2 manis cenggini... tpi sejak pas Raya Haji tuhari, umie wat satu jag besO!! abeh plak tu!! mmg manyak sedhap!! thumbs up!!

dh lama da umie nak wat n3 ni, tpi xde msa nak g amek gambo uhuu... sowy r memanyak coz mmg umie tadok wat juice tok amek gambo hehehe... hok ni pun buley je layn an??? jomz zaasss sesama...






cmner ghope pokoknye??? ni umie hamek dari website laen taw!!


You may also like

2 comments:

bintangku said...

apsal tak snap pokok mak jer.... fresh lagik.

NuR Pu3 said...

xnak!! takot!! ari sabtu tu, tgk labah2 besOw gile kat pintu umah!! dia mai dgn pokok tu sekali!! eeiii!!! abg izan cekOp pakei tangan je boh dlm plastik putih & letak kat kebun ayah balek!!! eiiii!!! geli gileh!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...