Monday, December 21, 2009

Tazkirah diri sendiri


bukan tuk berlagak baek @ nak tunjuk lagak, tetapi sesekali mengingatkan diri sndiri xsalah kan? dan rsanya apa2 jugak yg berlaku pd diri kita samada disebabkan perbuatan kita yg lampau @ Allah ingin menguji sejauh mana kesabaran & puncak pegangan kita pada 'tali' Allah..

Pernahkah Anda menghadapi masalah? Dan pernahkah Anda menghadapi Cabaran? Kedua-dua ungkapan itu memang berbeza pada zahirnya. Tetapi bila mana ianya secara mendalam difikir-fikirkan, akan dapatlah kita merenung titik persamaan ungkapan kedua-duanya.

Mari saya jelaskan kepada Anda. Sebenarnya, kedua-dua ungkapan di atas pada saya memang berbeza secara luaran. Apatah lagi mendengar sebutannya, pastilah berbeza.

Begitu jugalah hakikatnya bila kedua-dua sebutan itu memasuki akal fikiran atau ruang minda kita. Saya yakin, ianya akan mempengaruhi pemikiran Anda dan saya. Pastilah kedua-dua sebutan itu akan membentuk dan menzahirkan perlakuan atau tindakan kita seterusnya.

Ketahuilah bahawa sama ada ianya satu masalah atau satu cabaran, apa yang pasti pada saya, kedua-dua sebut nama itu perlu diselesaikan. Bila mana Anda memperolehi sesuatu tugasan, tentulah minda Anda akan menafsirkan tugasan itu sebagai satu masalah, atau mungkinkah ditafsirkan sebagai satu cabaran.

Bila mana kita menganggap sesuatu tugasan itu sebagai satu masalah, saya merasakan dorongan terhadap diri Anda akan terarah ke haluan berkemungkinan minda menafsirkannya sebagai suatu yang sulit. Walaupun hakikatnya, ia mungkin mudah dilaksanakan.

Sebaliknya pula, bila mana Anda mengatakan bahawa tugasan itu sebagai satu cabaran, maka akan terbitlah tafsiran yang seolah-olah tugasan itu berkemungkinan akan menguji kemampuan dan ketabahan Anda.

Sebab itu saya menganggap kedua-dua sebutan itu ada titik persamaan dan pastilah ada perbezaannya.

Di dalam kehidupan ini, kita akan menempuhi segala macam masalah ataupun segala macam cabaran untuk dilaksanakan. Andai Anda merasa ianya amat sulit dilakukan, maka jadilah ia satu masalah. Sebaliknya pula, andai Anda ingin menguji kemampuan diri dan berhasrat untuk melaksanakan tugasan itu, maka jadilah ia sebagai satu cabaran.

Mungkinkah cabaran atau masalah yang dihadapi bertujuan untuk mengajar kita sesuatu mengenai kehidupan ini? Barangkali juga masalah atau cabaran itu merupakan antara proses pembelajaran yang harus Anda dan saya lalui semasa kehidupan ini...

Akhirnya, saya ingin menyatakan bahawa pilihan di minda Anda sama ada menganggap sesuatu perkara atau tugasan yang perlu dilaksanakan itu sebagai satu masalah, atau ianya sebagai satu cabaran...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...